Strona główna » Prawo i opinie » Nowe prawo

Nowe prawo

Wykaz oraz profesjonalne omówienia najnowszych zmian w prawie. Eksperci analizują wprowadzone w stanie prawnym zmiany i porównują je do stanu obowiązującego poprzednio.

Najnowsze zmiany w prawie

Nierezydenci nie zapłacą podatku także od 15-letnich obligacji

Emitowanie przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rynkach zagranicznych 10 lub 15 letnich obligacji nie będzie skutkować obowiązkiem poboru podatku z tytułu dyskonta i odsetek od tych obligacji do końca 2030 r.

W 2011 r. minister finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) uzyskiwanych przez nierezydentów (osoby fizyczne i osoby prawne) z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji wyemitowanych na rynkach zagranicznych w latach 2011-2015 przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), a także z odpłatnego zbycia tych obligacji. Zaniechanie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do dnia 31 grudnia 2023 r.

Minister postanowił jednak wydłużyć ten okres o 7 lat. Zgodnie z ogłoszoną wczoraj nowelizacją rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych rodzajów dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. poz. 1274), zaniechanie będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do dnia 31 grudnia 2030 r.

Zmianie nie uległ natomiast okres, w którym emisje obligacji przez BGK objęte są zaniechaniem. Rozporządzenie odnosić się więc będzie dalej do emisji realizowanych w latach 2011-2015.

Resort finansów podkreśla, że w efekcie emitowanie przez BGK obligacji 10 lub 15 letnich na rynkach zagranicznych nie będzie skutkować obowiązkiem poboru podatku z tytułu dyskonta i odsetek od obligacji wyłącznie do końca 2023 r. Obowiązek taki powstałby natomiast w przypadku wypłat dokonywanych w kolejnych latach, pomimo że dotyczyłyby tych samych emisji realizujących uzasadniony interes publiczny. Dochody z tych obligacji podlegałyby zatem częściowemu zaniechaniu opodatkowania jedynie w początkowym okresie, na który zostały wyemitowane.

Zachowanie obowiązującego rozporządzenia w niezmienionej treści skutkowałoby w praktyce ograniczeniem możliwości plasowania przez BGK obligacji na rynkach zagranicznych do obligacji z 5-letnim okresem zapadalności, co w konsekwencji mogłoby negatywnie wpłynąć na możliwości finansowania realizowanych przez BGK programów rządowych, w szczególności w ramach Krajowego Funduszu Drogowego. Dodatkowo, niepełne zwolnienie dochodów z obligacji mogłoby utrudnić lub wręcz uniemożliwić, w warunkach dużej konkurencji, uplasowanie się obligacji na zagranicznym rynku finansowym i podnieść koszty emisji, poprzez konieczność zaproponowania przez emitenta wyższego progu rentowności, rekompensującego wysokość podatku od uzyskiwanych dochodów.

Zmiana wejdzie w życie 8 października 2014 r.

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 24 września 2014 r.

Data publikacji: 24 września 2014 r.

Obowiązuje nowy wzór formularza VAT-11

W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 lutego 2014 roku w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu (Dz. U. z 2014 r. poz. 209).

Zmiana przepisów ma charakter techniczny. W części C. dot. poz. 20 deklaracji artykuł 86 ust. 20 ustawy o VAT zastąpiono artykułem 86 ust. 2 pkt 7. Od 1 stycznia 2014 r. treść przepisu art. 86 ust. 20 ustawy o VAT została bowiem przeniesiona do 86 ust. 2 pkt 7, a sam art. 86 ust. 20 został uchylony. Ponadto z opisu ww. pozycji usunięto wyrazy "zgodnie z art. 87 ust. 10 ustawy".

Zmieniono też nazwę części D z "Oświadczenie podatnika lub osoby reprezentującej podatnika" na "Podpis podatnika lub osoby reprezentującej podatnika".

Prezydent może ratyfikować umowę ze Wspólnotą Bahamów

W ustawie Sejm wyraża zgodę na ratyfikowanie przez prezydenta umowy pomiędzy Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz protokołu do tej umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.

Umowa została przygotowana w oparciu o Modelową Umowę OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Dotyczy w przypadku Polski podatku dochodowego od osób prawnych oraz od osób fizycznych. W stosunku do Wspólnoty Bahamów odnosi się do wszystkich podatków. Umowa zobowiązuje stronę proszoną o pomoc do podjęcia wszelkich działań mających na celu dostarczenie wnioskowanych informacji.

Protokół do umowy stanowi jej integralną część i doprecyzowuje zapis dotyczący kosztów, w tym tzw. nadzwyczajnych związanych z udzieleniem informacji. Stanowi on, że koszty nadzwyczajne powyżej 500 USD ponosi strona wnioskująca, jeśli zostanie o możliwości ich powstania wcześniej poinformowana i wyrazi wolę kontynuowania postępowania.

Sejm uchwalił ustawę 6 grudnia 2013 r. Prezydent podpisał ją 10 stycznia br. W Dzienniku Ustaw została ogłoszona 21 stycznia br. (Dz. U. z 2014 r. Poz. 96).

Zobacz też: Prezydent może ratyfikować umowę z Belize>>>

Prezydent może ratyfikować zmiany w UPO ze Słowacją

Protokół dokonuje zmian w umowie w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie 18 sierpnia 1994 r. Został on podpisany przez przedstawicieli rządów Polski i Słowacji 1 sierpnia 2013 r.

Protokół aktualizuje dotychczas obowiązującą umowę m.in. likwiduje możliwość odliczania podatku fikcyjnego (zniesienie tzw. klauzuli tax sparing). Ponadto protokół zmienia przepisy umowy dotyczące zasad opodatkowania dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych. Jego zapisy poszerzają także zakres stosowania metody zaliczenia proporcjonalnego o m.in. zyski przedsiębiorstw, zyski ze sprzedaży majątku i dochody z dywidend. Jednak podstawową metodą obliczania podatku będzie metoda wyłączenia z progresją. Protokół uzupełnia też przepisy dotyczące zysków ze sprzedaży majątku o tzw. klauzulę nieruchomościową oraz wprowadza pełną klauzulę wymiany informacji podatkowych.

Sejm uchwalił ustawę 6 grudnia 2013 r. Prezydent podpisał ją 10 stycznia br. W Dzienniku Ustaw została ogłoszona 21 stycznia br. (Dz. U. z 2014 r. Poz. 97).

Prezydent może ratyfikować umowę z Belize

W ustawie z dnia 6 grudnia 2013 r. Sejm wyraził zgodę na ratyfikowanie przez prezydenta umowy pomiędzy rządami Polski i Belize o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 maja 2013 r. Umowa bilateralna zobowiązuje strony do podjęcia wszelkich działań mających na celu dostarczenie wnioskowanych informacji. W przypadku Polski umowa dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, od osób fizycznych oraz od towarów i usług. Jeśli chodzi o Belize, umowa odnosi się do podatku od działalności gospodarczej oraz ogólnego podatku od sprzedaży. Umowa została przygotowana w oparciu o Modelową Umowę OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych.

Sejm uchwalił ustawę 6 grudnia 2013 r. Prezydent podpisał ją 10 stycznia br. W Dzienniku Ustaw została ogłoszona 21 stycznia br. (Dz. U. z 2014 r. Poz. 95).

Nowe wzory deklaracji dla wyrobów gazowych.

31 października zostało ogłoszone, a od 1 listopada obowiązuje rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2013 r. Poz. 1278), które wprowadza nowe wzory deklaracji dla wyrobów gazowych.

AKC-4/L

Nowy wzór deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych). Jest załącznikiem do deklaracji „AKC-4/AKC-4zo DEKLARACJA DLA PODATKU AKCYZOWEGO",

AKC-WG

Nowy wzór deklaracji dla nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych).

Równolegle z wprowadzeniem ww. nowych wzorów deklaracji dla wyrobów gazowych wprowadzone zostały zmiany w dotychczas obowiązujących wzorach deklaracji dla podatku akcyzowego. I tak:

AKC-4/AKC-4zo

W części C i w części F dopisany został nowy załącznik - AKC-4/L. Ponadto podstawa prawna i termin składania deklaracji AKC-4/AKC-4zo zostały uzupełnione o zapisy dotyczące wyrobów gazowych,

AKC-4/I

Obecnie obowiązujący tytuł deklaracji otrzymał brzmienie: „Podatek akcyzowy od paliw opałowych (z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów gazowych)",

AKC-4/J

Tytuł obecnie obowiązującej deklaracji : „Podatek akcyzowy od gazu" otrzymał brzmienie: „Podatek akcyzowy od gazu do napędu silników spalinowych".
Dodatkowo w niektórych wzorach deklaracji dokonano zmian technicznych, wynikających z zastosowania w praktyce wzorów tych deklaracji:

AKC-ST/AKC-STn

W deklaracji wprowadzono dwa dodatkowe pola (21a i 22a), które umożliwią w deklaracji jednoczesne wykazanie drugiej stawki podatku akcyzowego dla suszu tytoniowego oraz ilości suszu tytoniowego odpowiadającej drugiej stawce podatku akcyzowego;

AKC-4/AKC-4zo, AKC-WW, AKC-EN, AKC-ST/AKC-STn oraz AKC-PA

Treść oświadczenia: "Oświadczam, że są mi znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością" została zastąpiona pouczeniem: "Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym".

Wzory deklaracji i informacji określone w załącznikach do nowego rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy, począwszy od rozliczenia za listopad 2013 r. Z kolei druki formularzy deklaracji sporządzone według wzorów określonych w załącznikach nr 2–8 i 11–22 do poprzednio obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. Nr 280, poz. 1647) mogą być stosowane, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2014 r. Dotyczy to więc wzorów: AKC-4/A(3), AKC-4/B(3), AKC-4/C(3), AKC-4/D(4), AKC-4/E(3), AKC-4/F(3), AKC-4/H(3), AKC-4/K(3), AKC-WW(2), AKC-EN(3), AKC-ST/AKC-STn(1), AKC-PA(3), INF-A(3), INF-B(3), INF-C(3), INF-D(3), INF-F(3), INF-I(3), INF-J(3), INF-K(3).

Ustawa z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. poz. 1231) implementuje dyrektywę Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Nowelizacja nakłada podatek akcyzowy na wyroby gazowe takie jak gaz ziemny i inne węglowodory.

Jednocześnie ustawa wprowadza szeroki katalog zwolnień z akcyzy w konkretnych sytuacjach. Nowelizacja jest związana z wygaśnięciem 31 października 2013 r. zwolnienia z podatku gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych.
Ustawa wprowadza szczegółowe przepisy dotyczące zwolnień podatkowych - zarówno obowiązkowych, przewidzianych w prawie UE, jak i fakultatywnych. Z podatku zwolnione będą m.in.: podmioty zużywające gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych: gospodarstwa domowe oraz organy użyteczności publicznej, np. szkoły, przedszkola, żłobki czy szpitale.

Ponadto nowelizacja zwalnia z podatku akcyzowego wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych: do przewozu towarów i pasażerów koleją, łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, hodowli ryb, leśnictwie, procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Zwolnienie z akcyzy obejmuje także zakłady energochłonne, w których wprowadzono systemy chroniące środowisko, w których koszt zakupu gazu w wartości produkcji sprzedanej wynosi więcej niż 5 proc.

Z podatku akcyzowego zwolnione zostały również wyroby gazowe wykorzystywane przy produkcji np. energii elektrycznej, a także do napędu statków powietrznych i w żegludze, z wyłączeniem rekreacyjnych prywatnych rejsów i lotów. Ustawa przewiduje także zwolnienie z akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do napędu i podgrzania stacjonarnych urządzeń, takich jak np. napędzana silnikiem spalinowym pompa czy sprężarka.

Celnicy będą bardziej chronić własność intelektualną

Od 1 stycznia 2014 r. ulegają zmianie przepisy dot. działania organów celnych w zakresie ochrony praw własności intelektualnej. Dotychczasowe rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 z 22 lipca 2003 r. dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa (Dz. U. UE L 2003.196.7) zostało zastąpione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 608/2013 z 12 czerwca 2013 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej przez organy celne oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 (Dz. U. UE L 2013.181.15).

Wnioski uwzględnione zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1383/2003 pozostają ważne przez okres wskazany w decyzji uwzględniającej wniosek. Okres ten nie jest przedłużany.

Zasadnicze zmiany wprowadzone nowym rozporządzeniem

- rozszerzenie katalogu praw podlegających ochronie o topografie układów scalonych, wzory użytkowe, nazwy handlowe;

- obowiązkowe stosowanie procedury uproszczonej niszczenia towarów;

- wprowadzenie odrębnej procedury regulującej kwestię małych przesyłek;

- określenie obowiązków posiadacza decyzji i sankcji za ich niedopełnienie;

- określenie sposobu wymiany informacji w sprawie wniosków i o zatrzymaniach między państwami członkowskimi a Komisją Europejską.

Przedmiot i zakres stosowania rozporządzenia

- towary, które podlegają lub powinny podlegać dozorowi celnemu lub kontroli celnej na obszarze celnym Unii,

- wszelkie czynności kontroli celnej, jakie mogą być stosowane w odniesieniu do towarów będących przedmiotami działania naruszającego prawo własności intelektualnej.

Wyłączenia stosowania

- towary, które zostały dopuszczone do swobodnego obrotu ze względu na ich przeznaczenie,

- towary o charakterze niehandlowym znajdujących się w bagażu osobistym podróżnych,

- towary, które wyprodukowano za zgodą uprawnionego (import równoległy) oraz towary wyprodukowane przez osobę upoważnioną w ilości przekraczającej ilość uzgodnioną przez tę osobę i uprawnionego (nadwyżki produkcyjne).

Wniosek o podjęcie działań

- system składania wniosków co do zasady pozostał niezmieniony,

- wniosek może być złożony wyłącznie przez uprawnionego do wszczęcia postępowania, w celu ustalenia, czy zostało naruszone prawo własności intelektualnej,

- możliwość rozszerzenia zakresu stosowania wniosku,

- w przypadku działania „z urzędu" możliwość złożenia uproszczonego wniosku krajowego,

- w każdym państwie członkowskim można złożyć tylko jeden wniosek krajowy i jeden wniosek unijny (wobec danego prawa),

- przewidziano możliwość zawieszenia lub wycofania wniosku,

- organy celne zobowiązane są do poinformowania pozostałych państw członkowskich o uwzględnieniu wniosku unijnego.

Obowiązki posiadacza decyzji

Posiadacz decyzji jest zobowiązany do niezwłocznego powiadamiania służb celnych, w przypadkach, gdy:

- prawo własności intelektualnej, którego wniosek dotyczył, przestało wywoływać skutki prawne,

- wnioskodawca utracił prawo do złożenia wniosku,

- nastąpiła zmiana jakichkolwiek danych lub informacji wymaganych do złożenia wniosku.

Działania organów celnych

- system co do zasady pozostał niezmieniony,

- obowiązek powiadomienia zgłaszającego lub posiadacza towaru o zawieszeniu zwolnienia / zatrzymaniu towaru,

- w przypadku zatrzymania „z urzędu" termin na złożenie organom celnym wniosku o podjęcie działań został wydłużony do 4 dni roboczych (możliwe jedynie złożenie wniosku krajowego),

- możliwość złożenia uproszczonego wniosku (z pominięciem niektórych informacji); taki wniosek ma zastosowanie jedynie do konkretnego przypadku zawieszenia zwolnienia / zatrzymania towaru,

- możliwość zniszczenia towaru w innym kraju członkowskim niż kraj zatrzymania.

Wymiana informacji

Ustanawia się centralną bazę danych (system informatyczny COPIS), w celu wymiany informacji pomiędzy organami celnymi państw członkowskich a Komisją obejmującą:

- uwzględnione wnioski (wraz z załącznikami),

- decyzje zmieniające lub przedłużające okres ważności wniosków,

- decyzje zawieszające wnioski,

- informacje o dokonanych zatrzymaniach towarów.

Wchodzi w życie zmiana przepisów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych

Weszły  w życie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. poz. 1167).

Przepisy wprowadzają zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. poz. 56).

W związku z waloryzacją kosztów wytworzenia znaków akcyzy oraz pozostałych kosztów związanych z obsługą systemu znaków akcyzy w rozporządzeniu zmieniono kwoty kosztów wytworzenia znaków akcyzy - załącznik nr 9 i 10 do rozporządzenia.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 17 października 2013 r.

Data publikacji: 17 października 2013 r.

Fiskus musi powiadomić podatnika o zawieszeniu przedawnienia

Nowelizacja wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 17 lipca 2012 r., P 30/11, LEX nr 1171372. Trybunał uznał wówczas za niezgodny z konstytucją przepis Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym postępowanie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe wszczęte w sprawie, tj. jeszcze nie przeciwko konkretnej osobie, automatycznie zawieszało bieg terminu przedawnienia podatku, a przepisy nie nakazywały informowania o tym zawieszeniu zainteresowanego podatnika.

W konsekwencji podatnik był przekonany, że jego zobowiązanie podatkowe przedawniło się z upływem 5 lat od roku, w którym upłynął termin zapłaty podatku, a w rzeczywistości obowiązek ten nie przedawnił się i ciążył nadal na podatniku, o czym on nie wiedział. Ponieważ analogiczne przepisy obowiązywały także w przepisach regulujących postępowania o zapłatę ceł, nowelizacją zostało także objęte Prawo celne.

Nowelizacja nakłada na organy podatkowe i celne obowiązek zawiadamiania dłużnika o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania. Będzie on o tym informowany najpóźniej w terminie, w którym według zasad ogólnych zobowiązanie to przedawniłoby się. Nowe obowiązki informacyjne obejmą – oprócz podatników – także postępowania w sprawach dotyczących należności płatników lub inkasentów z tytułu niepobranych lub niewpłaconych podatków.