Podejmując jakiekolwiek działania promocyjne zawsze zaczynamy od planowania m.in. grupy docelowej czyli ustalamy, do jakich potencjalnych klientów chcemy dotrzeć. Od tego zależy sposób komunikacji, jej formy, kanały, terminy itd. Komunikacja to nie tylko reklama w prasie, obecność w Internecie, czy ulotki – jest to każda informacja dotycząca i wychodząca z firmy.

Jedną z nich jest nazwa kancelarii lub biura oraz hasła reklamowe umieszczane na stronie internetowej, materiałach biurowych, reklamowych, ogłoszeniach. Logo i hasło mogą być ważnym i bardzo skutecznym narzędziem promocji i ułatwić dotarcie do określonej grupy klientów. Przykładem może być nazwa zawierająca angielskie słowa i slogany w tym języku. Poprzez te dwa tylko elementy firma wpływa na to, kto zainteresuje się jej ofertą: zwiększa szansę na przyciągnięcie młodych osób rozpoczynających działalność gospodarczą, a może ograniczyć dotarcie do starszych przedsiębiorców z dłuższym stażem na rynku. Niektóre kancelarie i biura konstruują swoje nazwy z użyciem łacińskich słów, najczęściej oznaczających prawo, np. lex, juris, lege. Wielu potencjalnym klientom nasunie się skojarzenie z kancelarią prawną i być może wysokimi cenami i usługami prawników. Inni mogą z kolei zareagować na łacińskie zwroty oczekując wysokiej jakości, prestiżu i szerszego zakresu obsługi, wykraczającego poza księgowość i doradztwo.

Druga kwestia to budowanie wizerunku na wzór innej firmy z tej samej co prawa branży, ale bez uwzględnienia własnej specyfiki. Jedno jest pewne: nie ma jednej, sprawdzonej i skutecznej dla wszystkich recepty na promocję i rozwój. Wynika to z faktu, że każda kancelaria podatkowa, każde biuro jest inne. Nawet jeśli świadczą identyczne usługi, to osoba właściciela, personel, kultura organizacyjna, atmosfera, podejście do klienta zawsze się różnią.

Biuro rachunkowe nie może reklamować się jako zespół dynamicznych młodych osób stawiających na nowe technologie, jeśli tworzy go grupa osób z wieloletnim doświadczeniem przywiązana do tradycyjnych metod obsługi. Wśród przedsiębiorców znajdą się tacy, którzy zdecydują się na współpracę z tym pierwszym, a inni wybiorą drugie.

Dlatego właśnie planując działania promocyjne konieczne jest zdefiniowanie zgodnego z rzeczywistością profilu firmy, który będzie bazą do komunikacji marketingowej. Druga opcja to wprowadzenie takich zmian, które pozwolą zbudować nowy, pożądany profil i dopiero wtedy oprzeć na nim promocję.

 

Dowiedz się więcej z książki
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł