Wszystkie wymienione poniżej sposoby wykorzystania PR-u dla potrzeb zarządzania firmą opierają się na założeniu, że jednym z podstawowych zadań PR-u i osób zajmujących się PR-em w przedsiębiorstwie jest bieżąca, dogłębna analiza sytuacji wewnętrznej firmy oraz jej otoczenia. Dzięki tej wiedzy mogą być realizowane następujące działania z obszaru zarządzania:

  • Identyfikacja i analiza profilu firmy, co z kolei pozwala na zdefiniowanie jej tożsamości, a więc udzielenie odpowiedzi na pytanie: kim jesteśmy? Czym się zajmujemy? Jakie są nasze mocne/słabe strony? Na czym polega nasza przewaga nad konkurencją? Jakie obszary wymagają poprawy itd.
  • Identyfikacja i formułowanie wartości wyznawanych przez firmę (kultura organizacyjna, misja, wizja)  czyli co jest naszym priorytetem, czym się kierujemy świadcząc usługi na rzecz klientów?
  • PR wewnętrzny polega na przekazaniu pracownikom wiedzy na temat tożsamości firmy i wyznawanych wartości po to, by uwzględniali je w swojej codziennej pracy, a zwłaszcza w kontakcie z klientami.
  • Wiedza o firmie i jej otoczeniu (dogłębna analiza sytuacji wyjściowej i ustalenie rzeczywistego obrazu organizacji) jest niezbędnym warunkiem stworzenia strategii firmowej (biznesowej).
  • Działania PR-owe uzupełniają i wspierają aktywność marketingową i sprzedażową, co oznacza, że przyczyniają się do osiągnięcia zysku.
  • Public relations stanowi system wczesnego ostrzegania o zbliżających się problemach w firmie. Pozwala odkryć i zapobiec kryzysowi, a jeśli ten jednak się pojawi – odpowiednio zareagować.
  • Analiza działań konkurencji i uwarunkowań mających wpływ działalność firmy (zmiany regulacji prawnych, trendy w branży itp.) pozwalają na odpowiednią modyfikację strategii planów przedsiębiorstwa.

Z uwagi na znaczenie PR-u w zarządzaniu stanowisko specjalisty ds. public relations jest umiejscowione w strukturze organizacyjnej firmy wysoko - zwykle na poziomie zarządu. Wynika to z faktu, że prowadzenie skutecznej polityki informacyjnej przez specjalistę ds. PR nie jest możliwe bez szerokiej i aktualnej wiedzy o tym, co dzieje się w firmie. Poza informacjami ściśle poufnymi albo objętymi ochroną danych lub tajemnicą handlową osoba odpowiedzialna za budowanie wizerunku firmy musi być doskonale zorientowana w każdym obszarze działania firmy.

Dowiedz się więcej z książki
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł