Powszechny dostęp do internetu spowodował, że reklama w sieci zajmuje obecnie drugie miejsce po telewizyjnej i wyprzedza prasową – tak wynika z danych grupy KWANKO. Możliwość natychmiastowego publikowania i modyfikacji treści promocyjnych, docieranie do wybranych odbiorców (potencjalnych klientów) i olbrzymi zasięg, to najważniejsze zalety reklamy w sieci.

Marketing wykorzystujący jako medium Internet i strony www oferuje wiele różnych form dotarcia z informacją handlową do klienta. Z niektórych korzystają także firmy oferujące usługi profesjonalne. Obecnie w Polsce najpopularniejsza jest reklama typu display (graficzna) – na nią polskie firmy przeznaczają prawie 41,5 proc. wydatków. Najstarszą i nadal popularną formą są banery – prostokątne reklamy umieszczane w serwisach internetowych, po kliknięciu na nie następuje przeniesienie do strony internetowej reklamowanej firmy. Banery mogą być ulokowane u góry lub z boku strony, rozwijać się lub „pływać” po witrynie albo przesuwać się wraz z przewijaniem strony. Mogą pojawiać się pomiędzy treściami lub w boksach albo wyskakiwać, przykrywając całą lub część odwiedzanej strony. Reklamodawcy chętnie korzystają także z banerów wideo, w których statyczny obraz jest zastępowany przez film.

SEM (z angielskiego Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach to działania mające na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji strony lub serwisu internetowego w wyszukiwarkach. Najpopularniejszą formą tego rodzaju promocji jest pozycjonowanie, wykupowanie linków sponsorowanych oraz optymalizacja stron www. Chodzi o to, by użytkownik wpisujący do wyszukiwarki określone frazy (zapytania), np. „kancelaria podatkowa Kraków” lub „biuro rachunkowe Gdynia” zobaczył na początkowych pozycjach adres pozycjonowanej strony.

Dużym powodzeniem cieszy się nadal e-mail marketing polegający na wysyłaniu informacji promocyjnych na elektroniczne skrzynki pocztowe użytkowników sieci. Wiadomości mogą być wysyłane przez nadawcę bezpośrednio na kontra odbiorców, ale ta forma jest negatywnie odbierana i uważana za spam. Nadmierne korzystanie przez reklamodawców z tej formy promocji ograniczają ustawy chroniące dane osobowe i wymuszające uzyskanie zgody na przesyłanie informacji handlowych. Lepiej przyjmowane są newslettery, na które można zapisać się dobrowolnie, np. poprzez stronę firmową.

W artykule wykorzystano dane z artykułu pt. Ile Polacy wydają na reklamę online, proto.pl.

Dowiedz się więcej z książki
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł