Głównym kryterium wyboru specjalisty do spraw PR powinny być wysokie kwalifikacje: kierunkowe wykształcenie wsparte praktycznym doświadczeniem. W przypadku kancelarii podatkowych istotna będzie choćby ogólna znajomość branży oraz doświadczenie w zakresie public relations usług, najlepiej profesjonalnych.

Do najważniejszych cech PR-owca należy łatwość nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z ludźmi, komunikatywność, takt i obycie towarzyskie (w tym znajomość języków obcych), wysoka kultura osobista, pomysłowość, kreatywność, umiejętność zarządzania czasem i projektami, odporność na stres, doskonała znajomość polszczyzny, tzw. lekkie pióro. Niezbędnym warunkiem jest stale pogłębiana ogólna wiedza o świecie, w zasadzie z każdej dziedziny – gospodarki, polityki, kultury, sztuki, wiedzy o społeczeństwie i in. Przydają się też zdolności negocjacyjne.

Poniżej wymienione są najważniejsze obowiązki specjalisty ds. PR w małej firmie1)

- opracowywanie strategii komunikacyjnej firmy i kontrola efektów wdrożonych planów PR-owych,

- współpraca z mediami,

- upowszechnianie i nagłaśnianie informacji o firmie za pomocą różnych kanałów komunikacyjnych, aranżowanie wywiadów, artykułów eksperckich itd.,

- komunikacja wewnątrz firmy (pomiędzy pracownikami, z kierownictwem),

- monitoring otoczenia mającego wpływ na działanie firmy, raportowanie,

- relacje z inwestorami i kontrahentami (nawiązywanie kontaktów, negocjowanie umów, budowanie pozytywnej atmosfery dla rozwoju biznesu),

- opracowywanie materiałów promocyjnych, grafiki, audio/video, broszur, folderów (we współpracy z grafikiem),

- gromadzenie i archiwizacja wszelkich dokumentów dotyczących firmy (tworzenie archiwum, kronik wydarzeń z życia firmy itp.)

- obsługa różnego rodzaju spotkań zarządu (kierownictwa),

- zarządzanie obecnością firmy w sieci (administrowanie stroną www, tworzenie, i rozsyłanie newsletterów, aktualizowanie profili w mediach społecznościowych, aktywność na forach dyskusyjnych),

- pisanie dla potrzeb PR (wszelkie pisma oficjalne, oferty, zaproszenia itd.),

- utrzymywanie kontaktów i udział w spotkaniach z władzami lokalnymi, samorządowymi, gośćmi zagranicznymi itd.,

- przygotowywanie eventów (dni otwartych drzwi, darmowych porad, obchodów jubileuszowych), udział w otwieraniu oddziałów,

- koordynacja prac nad stworzeniem/modyfikacją systemu identyfikacji wizualnej firmy,

- udział w formułowaniu katalogu wartości, misji, wizji firmy,

- przygotowanie i udział w targach, konferencjach, wystawach, szkoleniach,

- koordynacja działalności pro publico bono i zaangażowania społecznego firmy,

- współpraca z działem (specjalistą) ds. marketingu, agencjami reklamowymi, studiami graficznymi oraz innymi firmami zewnętrznymi zajmującymi się szeroko rozumiana promocją.

 


1) Na podstawie K. Wojcik, Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, wyd. V, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2013 r.