W jednym z artykułów opublikowanych w serwisie prowly.com zebrano opinie blisko 20 ekspertów z kraju i zagranicy - praktyków z zakresu public relations na temat najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w PR. Oto 10 przykładów tego rodzaju „grzechów”, które według moich obserwacji zdarzają się najczęściej w branży księgowej i podatkowej.

1. Wysyłanie informacji prasowych do dziennikarzy (redaktorów) niezainteresowanych tematyką, którą poruszamy.

Dostarczanie tekstów na tematy podatkowe lub dotyczące prowadzenia księgowości w firmie należy poprzedzić wyborem najodpowiedniejszych kanałów komunikacji. Najlepsze będą publikacje poświęcone problematyce finansowej, biznesowej, czy gospodarczej. Jeśli chodzi o wybór tematu, to najlepiej uzgodnić szczegóły z dziennikarzem lub redaktorem właściwego działu. Z tym wiąże się również kwestia grupy docelowej – bądźmy obecni w tych tytułach, które czytają (odwiedzają) nasi potencjalni klienci.

2. Za dużo reklamy, za mało wartościowych treści.

Public relations to nie to samo co reklama. Jego rolą jest informowanie, zdobywanie przychylności, wzbudzanie zainteresowania, a nie agresywna sprzedaż czy autopromocja.

3. Oderwanie PR-u od celów biznesowych.

Działania PR-owe nie mogą być realizowane bez uwzględnienia celów strategicznych (biznesowych) firmy. PR nie może być celem samym w sobie – musi być częścią komunikacji marketingowej.

4. Nieczytelna komunikacja.

Dotyczy to zarówno tekstów informujących o firmie i jej ofercie, jak i wiadomości wysyłanych drogą elektroniczną – każdego komunikatu przekazywanego w formie pisemnej. We wszystkich przypadkach liczy się jasny, klarowny przekaz, przejrzysta forma (odpowiedni podział tekstu) oraz poprawność językowa.

5. Nie tylko on-line.

Wiele przedsiębiorstw zafascynowanych nowymi mediami całkowicie pomija w komunikacji marketingowej tradycyjne formy przekazu, a tymczasem wielu potencjalnych klientów jest off-line.

6. Brak planowania.

Żadne działania PR-owe nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie będą poprzedzone dogłębną analizą sytuacji wyjściowej i starannym planowaniem. Te dwie fazy strategii PR są najważniejsze i warunkują jej sukces.

7. Brak wytrwałości.

Podejmowanie działań promocyjnych ad-hoc (bez planowania) i brak konsekwencji to najczęstsze przyczyny nieudanych akcji PR-owych. W przeciwieństwie do reklamy na rezultaty tej formy promocji trzeba poczekać znacznie dłużej.

Źródło: Edyta Kowal, The Deadly Sins Of PR You Must Avoid, https://prowly.com.