Prawo Podatkowe, Restrukturyzacyjne, Legislacja

Strona główna » Wiedza » Aktualności » 5 przyczyn niepowodzenia planów biznesowych

5 przyczyn niepowodzenia planów biznesowych

17.07.17

Powodów dla którym nie udaje nam się zrealizować planów biznesowych jest bardzo wiele. Większości z nich przedsiębiorcy po prostu sobie nie uświadamiają i stąd często biorą się porażki.

articleImage: 5 przyczyn niepowodzenia planów biznesowych fot. Thinkstock

Aby nie powtarzać raz popełnionych błędów przyjrzyjmy się pięciu najczęściej występującym w praktyce przyczynom niepowodzenia planów biznesowych.

1. Chętnie marzymy, gorzej z działaniem

Szczególnie początkujący przedsiębiorcy mają nieco romantyczne i idealistyczne podejście do zakładanych celów biznesowych. Zbyt wiele pozostaje w sferze marzeń, a zbyt mało w sferze działania. Widzimy wiele szans i możliwości, ale tracimy czas nie robiąc nic (lub zbyt mało), aby zrealizować założone cele. Każdy kto prowadzi własny biznes wie, że rozwijanie firmy to ciężka praca. Niełatwo jest przeć do przodu, gdy na każdym kroku pojawiają się przeszkody, problemy i niepowodzenia. Biznes to ciągłe zmiany, dlatego tak ważna jest gotowość do reagowania na nowe okoliczności. To także ciągłe poświęcanie wszystkich sił i uwagi na to, co zrobić, by w firmie było lepiej. Niestety często trzeba zrezygnować z przyjemności, by poświęcić czas na biznes. Trzeba ciężko pracować dotąd, dokąd nie osiągnie się założonych celów.

2. Ulegamy przekonaniom, które nas ograniczają

Każdy z nas znajduje się pod wpływem wielu czynników, które powstrzymują nas przed aktywnym działaniem. Bardzo często koncentrujemy się na przeszłości, np. nieudanych inwestycjach. Rozpamiętujemy porażki, ale nie po to by szukać przyczyn i uniknąć ponownych problemów, tylko zamartwiając się, że znowu coś nam nie wyszło. A to jest silnym hamulcem i nie pomaga w osiąganiu nowych celów. Wiele osób wmawia sobie, że nie są wystarczająco sprytni, przedsiębiorczy, doświadczeni albo że mają pecha. Oglądają się na inne firmy i widzą ich sukces, nie zastanawiając się, ile niepowodzeń mają za sobą i jaka była ich droga do sukcesu. Warto spojrzeć na to inaczej - brać przykład z firm, którym się udało – dobrze jest wzorować się na najlepszych – to bardzo pomaga w budowaniu i rozwijaniu biznesu.

1.       3. Obawa przez oceną ze strony otoczenia

Każdy przedsiębiorca boi się porażki, ale jeszcze bardziej obawia się tego jak zareagują i ocenią to inni: rodzina, przyjaciele, znajomi. Strach przed tym jak wypadniemy w roli biznesmenów bywa silniejszy niż gorycz samej porażki. Niepowodzenia często bywają powodem rezygnacji z planów biznesowych. Tymczasem porażka jest nieodłącznym elementem działalności na własny rachunek. Tak wiele mówi się o znanych ludziach biznesu, którzy zanim osiągnęli sukces wiele razy zamykali swoje firmy i zaczynali od nowa.  Niepowodzenie nie powinno być równoznaczne z rezygnacją – przeciwnie, to okazja by rozwijać się i wzrastać. A to co pomyślą o nas inni jeśli nam się nie uda? W żaden sposób nie ma to wpływu na nasz biznes, a już na pewno na zawartość portfela, więc szkoda o tym myśleć.

2.      4. Brak analizy sytuacji wyjściowej i planu działania

Jeśli chcesz osiągnąć cele biznesowe musisz mieć plan. Jego brak w znaczący sposób ogranicza szanse na powodzenie, a zwiększa ryzyko porażki i rezygnacji. Podobnie jest z analizą stanu wyjściowego – określenie jej to pierwszy krok do wyznaczenia celów.

3.    55. Zapominamy dlaczego postanowiliśmy założyć własną firmę

Codzienna walka z przeszkodami i problemami, które pojawiają się przy prowadzeniu własnego biznesu powoduje, że zniechęcamy się i mamy ochotę zrezygnować. W takiej chwili warto powrócić do punktu wyjścia i przypomnieć sobie dlaczego założyliśmy firmę. Bardzo rzadko jest tak, że chęć zysku jest jedynym powodem. Kiedy zaczynasz myśleć, że bezpieczny etat to lepsza opcja niż własna firma, czas by zweryfikować i być może na nowo ustalić strategię działania, aby mieć jasno wyznaczony cel i ponownie skupić się na jego realizacji.

Źródło: Kimanzi Constable, 5 Reasons Why You're Not Accomplishing Your Business Goals, www.entrepreneur.com.

 

Zobacz wszystkie materiały pochodzące z: Własne
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE