Wysokość stawek minimalnych określa się dla autobusów, samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych i balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton oraz dla przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.

Stawki podatku ulegają przeliczeniu na następny rok podatkowy zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień roboczy października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli ten wskaźnik jest niższy niż 5 proc., to stawki nie ulegają zmianie. Do przeliczenia stawek stosuje się kurs wymiany euro i walut krajowych opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Kurs euro na 1 października 2013 r. wyniósł 4,2288 zł, a zatem uległ nieznacznemu zwiększeniu w stosunku do ubiegłorocznego kursu, który wynosił na pierwszy roboczy dzień października 4,1057 zł, w związku z tym  minimalne stawki podatku od środków transportowych, które obowiązywać będą w 2014 roku nie zmienią się.

Podatek od środków transportowych jest płatny w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Nowe stawki minimalne określone są w załącznikach do obwieszczenia ministra finansów z 11 października 2012 r. (M. P., poz. 812).

Zobacz także:

Znamy maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2014 r. >>>