Projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 czerwca 2016 r. sygn. akt SK 31/14 (Dz.U. poz. 1244). TK orzekł w nim, że brak określenia maksymalnej wysokości opłat egzekucyjnych oraz brak określenia maksymalnej wysokości opłaty manipulacyjnej narusza zakaz nadmiernej ingerencji.
 

W skutkach wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał, że dla właściwej realizacji wyroku konieczna jest interwencja ustawodawcy, który powinien, w granicach norm konstytucyjnych i z uwzględnieniem wniosków wynikających z wyroku Trybunału, określić nie tylko maksymalną wysokość opłaty egzekucyjnej, o której mowa w art. 64 § 1 pkt 4 u.p.e.a., oraz opłaty manipulacyjnej, o której mowa w art. 64 § 6 u.p.e.a., ale także maksymalną wysokość innych opłat egzekucyjnych. Ustawodawca powinien nadto określić sposób obliczania wysokości tych opłat w razie umorzenia postępowania w związku z dobrowolną zapłatą egzekwowanej należności po dokonaniu czynności egzekucyjnych. Jednocześnie podkreślono, że konieczność podjęcia przez ustawodawcę odpowiednich kroków w celu wykonania niniejszego wyroku powinna stanowić okazję do szerszego spojrzenia na przyjęty model opłat w egzekucji w administracji.

TK: opłata egzekucyjna nie powinna być karą za niewykonanie obowiązku>>>

Projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przygotowany przez Ministerstwo Finansów przewiduje, więc:

- określenie stawki opłaty manipulacyjnej w wysokości 40 zł, bez względu na wysokość należności objętej tytułem wykonawczym, pobieranej oddzielnie od każdego tytułu wykonawczego,
- wprowadzenie opłaty egzekucyjnej (w miejsce opłat za czynności egzekucyjne) pobieranej proporcjonalnie do wyegzekwowanej należności (10% kwoty wyegzekwowanej należności pieniężnej), nie mniej niż 40 zł i nie więcej niż 40 000 zł,
- odrębne określenie opłaty egzekucyjnej w przypadku dobrowolnej zapłaty egzekwowanej należności (5% wyegzekwowanej należności i nie więcej niż 20 000 zł),
- nieobciążanie kosztami egzekucyjnymi oraz opłatą komorniczą wierzyciela działającego w ramach państwowej jednostki budżetowej lub będącego państwową jednostką budżetową,
- zmiana przesłanek umorzenia kosztów egzekucyjnych i rozłożenia na rat spłaty tych kosztów, wprowadzenie przepisów regulujących pomoc publiczną w procedurze udzielania tych ulg,
- wprowadzenie przepisów regulujących przedawnienie kosztów egzekucyjnych.

Zdaniem projektodawców wprowadzenie maksymalnej wysokości opłaty egzekucyjnej (dotychczas opłaty za czynności egzekucyjne), ustalenie opłaty manipulacyjnej w wysokości 40 zł oraz obniżenie opłaty za czynności egzekucyjne w przypadku dobrowolnego uregulowania należności stanowi wykonanie wyroku TK. Podwyższenie minimalnej opłaty egzekucyjnej zapewni bardziej racjonalny system pokrywania kosztów egzekucji, a ponadto oczekuje się, że wpłynie na zwiększenie stopnia dobrowolnego regulowania należności, szczególnie w sprawach, w których zaległości stanowią niskie kwoty.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji dotyczący wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 czerwca 2016 r. sygn. akt SK 31/14/ (Dz.U. poz. 1244) został skierowany do uzgodnień. Uwagi mają być zgłaszane do 19.09.2017 r.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów