Prawo Unii Europejskiej dopuszcza możliwość objęcia wyrobów akcyzowych innym podatkiem pośrednim niż podatek akcyzowy lub VAT. Jednakże powinno to nastąpić pod pewnymi, określonymi w dyrektywach unijnych, warunkami. W praktyce niektóre z państw członkowskich wprowadziły własne, dodatkowe podatki pośrednie na pewne wyroby akcyzowe. Takim podatkiem jest również polska opłata paliwowa wprowadzona ustawą z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

W dotychczasowej doktrynie prawa podatkowego pojawiały się opinie wskazujące, że opłata paliwowa może być niezgodna z prawem Unii Europejskiej. Nowe spojrzenie na tę kwestię daje wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - dalej TSUE z 27 lutego 2014 r. w sprawie Transportes Jordi Besora SL przeciwko Generalitat de Catalunya, w którym TSUE dokonał szczegółowej analizy warunków wprowadzenia dodatkowego podatku pośredniego. Ze względu na znaczenie orzecznictwa TSUE w procesie dokonywania krajowej wykładni przepisów prawa warto przybliżyć treść powyższego wyroku oraz jego potencjalne skutki dla polskich podatników.

Rafał Kowalik

Pełna treść artykułu dostępna jest we wrześniowym numerze Przeglądu Podatkowego

Ponadto w tym numerze polecamy:

Jak upadłość podatnika wpływa na ulgę na złe długi?

Czy spłata wierzytelności przejętej przez spółkę kapitałową w drodze aportu w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części stanowi dla spółki przejmującej przychód podatkowy?

Koszty uzyskania przychodów u darczyńcy w przypadku darowizny w formie niepieniężnej w ramach podatkowej grupy kapitałowej