Zmiany dotyczą likwidacji procesu wydawania certyfikatu księgowego przez ministra finansów. W konsekwencji czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i nie była karana za ściśle określony katalog przestępstw, tj. za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości, a także posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Tym samym przyjęte w ustawie wymogi dot. posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych oraz niekaralności, a także obowiązek posiadania ubezpieczenia OC, zostały określone na poziomie, który zapewni minimalizację ryzyka w obrocie gospodarczym, a jednocześnie nie będzie stanowić bariery w dostępie do zawodu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Chcesz usługowo prowadzić księgi rachunkowe - seminarium "Jak bezpiecznie otworzyć i prowadzić biuro rachunkowe po deregulacji" jest właśnie dla Ciebie

Zmiany mają pozwolić na przejęcie przez rynek procesu weryfikacji księgowych pracujących w outsourcingu. Przewiduje się, że w przyszłości, na wzór niektórych innych krajów UE (np. Wielka Brytania), funkcję dotychczasowego certyfikatu księgowego przejmą poświadczenia wydawane przez instytucje funkcjonujące na rynku.

Zobacz: Koniec ministerialnych certyfikatów dla księgowych, ale będą inne >>

Konsekwencją wprowadzonych zmian jest m.in. doprecyzowanie brzmienia art. 4 ust. 5 odnośnie do odpowiedzialności kierownika jednostki i przedsiębiorcy usługowo prowadzącego księgi rachunkowe za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości jednostki oraz dostosowania art. 79 pkt 6 w zakresie odpowiedzialności karnej, wobec zniesienia szczególnych wymagań w stosunku do przedsiębiorców (nie muszą oni powierzać wykonywania czynności księgowych osobom w szczególny sposób uprawnionym).

Jednakże w ustawie z 9 maja 2014 r. uwzględniono sytuację osób, które będą znajdowały się w trakcie procedury egzaminacyjnej bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy deregulacyjnej i nie zdążą złożyć wniosku o wydanie certyfikatu księgowego. Jest to uzasadnione tym, że procedura obejmująca przystąpienie do egzaminu, ogłoszenie wyników, wydanie zaświadczeń oraz ewentualne odwołania jest znacznie dłuższa niż 1 miesiąc, czyli ustawowe vacatio legis. Ponadto wykaz osób, które przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskały certyfikat księgowy, mimo że będzie zawierał już tylko dane o charakterze archiwalnym, będzie nadal publikowany na stronie internetowej ministra finansów, co umożliwi w sposób najdogodniejszy i powszechnie dostępny weryfikację autentyczności okazywanych certyfikatów księgowych, którymi nadal będzie można się posługiwać w celu poświadczenia swoich kwalifikacji zawodowych.

Zobacz też: Od 10 sierpnia prawie każdy będzie mógł prowadzić księgi rachunkowe >>

Tekst pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego