Konferencja w której udział wzięli przedstawiciele największych podatników spoza Warszawy, obsługiwani przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe, poświęcona była najistotniejszym tematom związanym z reformą administracji podatkowej. Wchodzące w życie 1 stycznia 2016 r. zmiany będą oznaczać istotną reorganizację relacji administracji podatkowej z podatnikami. Szczególnie dotyczy to dużych podmiotów, osiągających przychody powyżej 50 mln euro, które dotychczas rozliczały podatki w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych poza Warszawą, a teraz staną się klientami jednego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego o zasięgu krajowym z siedzibą w Warszawie.

Zobacz: Nowe kryteria dla podatników podlegających wyspecjalizowanym urzędom skarbowym

Podczas spotkania omówione zostały aspekty związane z koncentracją wyspecjalizowanych urzędów skarbowych na kluczowych podatnikach. Zaprezentowane zostały nowe standardy pracy administracji podatkowej w świadczeniu usług podatnikom, zakładające m. in. wsparcie podatnika w indywidualnej sprawie. Wyjaśnione zostały cele wprowadzanych zmian, przedstawiono korzyści dla podatników oraz narzędzia wsparcia dedykowane konkretnym grupom podmiotów. Przedstawiona została szczegółowo charakterystyka I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, który będzie obsługiwał największe podmioty w kraju.

W drugiej części konferencji uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań na najbardziej nurtujące ich tematy. W ramach zagadnień poruszanych przez przedsiębiorców omówiono szereg kwestii, m. in. czy wprowadzane zmiany będą miały wpływ na sposób redystrybucji środków finansowych do gmin. Przedstawiciele resortu finansów wyjaśnili, że reforma nie zmieni zakresu podziału i dystrybucji tych środków. Poruszony został także temat przygotowania pracowników zespołu opiekunów podatnika, dla których przygotowany został specjalny system szkoleń, przygotowujący ich do kompleksowej obsługi podmiotów.

Przedsiębiorcy dowiedzieli się m. in., że wprowadzane zmiany nie wpłyną na zwiększenie się ilość kontroli. Poruszona została również kwestia właściwości organu drugiej instancji i sądu administracyjnego. Wyjaśniono, że organem odwoławczym dla urzędu o zasięgu krajowym będzie Izba Skarbowa w Warszawie, natomiast właściwość w zakresie sądownictwa będzie należała do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Informacja pochodzi z programu Lex Administracja Skarbowa