W sprawie chodziło o rozliczenie VAT za poszczególne miesiące 2013 roku. Ponadto spółka wykazała w deklaracjach VAT-7 faktury za usługi marketingowe wystawione przez inną firmę. Podstawą wystawienia tych faktur była umowa m.in. na przygotowanie oraz wprowadzenie do sprzedaży leków i wyrobów medycznych, usługi związane z pozyskiwaniem klientów, ocenę rynku leków szpitalnych i aptecznych, zmian w systemie refundacji i polityki cenowej oraz doradztwo.

Fiskus postanowił przyjrzeć się tym rozliczeniom, w wyniku czego spółka przedstawiła zlecenie na te usługi i potwierdzenie ich wykonania. 

Musi być konkretny zakres zlecenia
Jednak organ uznał, że same dokumenty to za mało, aby stwierdzić, czy usługa marketingu została faktycznie wykonana. Dodatkowo fiskus wskazał, że nie ma możliwości ustalenia konkretnego zakresu zlecenia. Ponadto organ swoje stanowisko popierał faktem, że na jego  żądanie, firma rzekomo świadcząca usługi marketingowe nie przedstawiła żadnych dokumentów potwierdzających ich realizację.

Faktura VAT w pytaniach i odpowiedziach, Karolina GierszewskaFaktura VAT w pytaniach i odpowiedziach >>

W konsekwencji fiskus stwierdził, że skoro nie zostało sprecyzowane, na czym polegały usługi marketingowe zamówione przez spółkę, i nie przedstawiono żadnych dokumentów jednoznacznie potwierdzających ich wykonanie, to nie ma podstaw do odliczenia VAT z faktur je dokumentujących.
Spółka nie zgadzała się z takim stanowiskiem i przekonywała, że zawarta umowa na usługi marketingowe była precyzyjna i klarowanie określała zakres zlecenia. W opinii spółki nie było potrzeby, aby sporządzać dodatkową dokumentację.

Umowa, faktura i przelew to za mało
Ostatecznie spółka przegrała spór przed WSA i NSA. Przy czym Wojewódzki Sąd Administracyjny (III SA/Gl 2217/15) wskazał, że faktura dokumentująca transakcję, która faktycznie nie została dokonana, nie może stanowić podstawy do odliczenia VAT. Sąd pierwszej instancji podzielił pogląd organu, że spółka nie przedstawiła wystarczających dowodów, aby uznać, że rzeczywiście doszło do wykonania usług marketingowych. Skoro nie zostało udowodnione wykonanie usług, to spółce nie przysługuje prawo do odliczenia. Ponadto WSA wskazał, że umowa, faktura, czy wykonanie przelewu nie potwierdza faktu wykonania usługi marketingowej. Sąd podkreślił, że tego typu usługi mają charakter niematerialny i to dlatego tak ważnym jest, aby podatnik wykazał, że faktycznie doszło do wyświadczenia takiej usługi.

15 maja br. Naczelny Sąd Administracyjny (I FSK 1175/16) podzielił argumentację WSA. Sąd drugiej instancji przyznał, że spółka nie udowodniła, aby usługi marketingu zostały faktycznie wykonane. Same faktury, umowa, czy zlecenie przelewu to za mało, aby udowodnić wykonanie usługi.

LEX Biblioteka Podatkowa >>