Z wnioskiem o interpretację wystąpiła spółka prowadząca hotel. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Klienci hotelu dokonują rezerwacji wybranego przez siebie pokoju lub apartamentu w określonym terminie. W związku z rezerwacją uiszczają zaliczkę albo podają dane karty kredytowej lub płatniczej. W przypadku wpłaty przez klienta zaliczki spółka wystawia fakturę zaliczkową. Jeśli klient skorzysta z usługi zakwaterowania, wówczas spółka wystawia na rzecz klienta fakturę VAT.

Hotel pobiera od klientów opłaty za zniszczenia w apartamencie, dodatkowe sprzątanie albo zgubione klucze. Zdarzają się również sytuacje, w których klienci rezygnują z dokonanej uprzednio rezerwacji lub rezerwacja jest anulowana przez spółkę w związku z tym, że klient nie stawił się w określonym terminie. Wówczas hotel obciąża klientów kwotami za rezygnację z usług zakwaterowania.

Zdaniem spółki wszystkie powyższe opłaty mają charakter odszkodowawczy i nie podlegają VAT.

Dyrektor IS w Katowicach częściowo zgodził się ze stanowiskiem spółki. Wyjaśnił, że kwota pobierana za odwołanie rezerwacji i za nieskorzystanie z pokoju nie jest ekwiwalentem za usługę. Jest to rekompensata i dlatego nie podlega ona opodatkowaniu. Hotel nie jest więc zobowiązany do wystawiania faktur VAT z tego tytułu.

Natomiast opłaty za zniszczenia w apartamencie, dodatkowe sprzątanie, zgubione klucze są związane z usługą wynajmu lokalu. Pobierane są w związku z niewłaściwym używaniem przedmiotu najmu (lokalu). Tym samym świadczenie w związku z najmem lokalu dodatkowych usług podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 16 czerwca 2016 r., sygn. IBPP2/4512-214/16/BW

 

Dowiedz się więcej z książki
VAT w systemie rachunkowości przedsiębiorstwa. Pytania i odpowiedzi
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł