Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o BFG przede wszystkim dostosowuje jej przepisy do zmienionej w grudniu ubiegłego roku dyrektywy unijnej (tzw. dyrektywy BRR).

Zmiana dyrektywy, a także polskiej ustawy, jak wynika z uzasadnienia, jest m.in. "odpowiedzią na konieczność zwiększenia efektywności instrumentu umorzenia lub konwersji zobowiązań (bail-in)".


Dyrektywa unijna z 2014 roku, oznaczana skrótem BRRD lub BRR, powstała w reakcji na kryzys finansowy. Wprowadzała m.in. tzw. mechanizm bail-in, pozwalający na sfinansowanie procesu restrukturyzacji lub likwidacji banku przy pomocy kapitału i części zgromadzonych depozytów. Taka procedura miała jednak stanowić ostateczność i miała dotyczyć oszczędności nieobjętych ustawową ochroną (objęte jest do 100 tys. euro). W Polsce te przepisy wprowadziła ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym z 2016 roku.


Obecny projekt noweli ustawy o BFG je doprecyzowuje, bo jak wynika z dokumentu, "obecne regulacje w zakresie hierarchii wierzytelności w postępowaniu upadłościowym banków w niedostateczny sposób pozwalają na zabezpieczenie prawidłowej wykonalności instrumentu bail-in".
"Uwzględnienie w jednej kategorii hierarchii wierzytelności różnego rodzaju instrumentów (tych podlegających umorzeniu lub konwersji oraz niepodlegających) może doprowadzić do konieczności wypłacenia z funduszu przymusowej restrukturyzacji odszkodowań wierzycielom, którzy poprzez zastosowanie tego instrumentu zostaliby potraktowani gorzej niż byliby potraktowani w hipotetycznej, standardowej procedurze upadłościowej" - czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.
Ponadto w ustawie o BFG, jak głosi uzasadnienie, "wprowadza się szereg zmian dotyczących polityki inwestycyjnej BFG (możliwość zawierania umów na kontrakty pochodne), zapewnienia możliwości krzyżowego wykorzystywania funduszy gwarancyjnych banków i kas, skorygowania przepisów w zakresie restrukturyzacji kas, rozszerzenia zakresu przejmowanych informacji o podmiocie przejmowanym, uregulowania kwestii dotyczących klauzul umownych, podziału obciążeń w ramach pomocy publicznej, zbycia wierzytelności bankowej z zachowaniem tajemnicy bankowej".
"Dodatkowo, projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w niektórych przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w celu zwiększenia sprawności i efektywności procesów restrukturyzacyjnych podejmowanych i prowadzonych na podstawie przepisów ustawy o BFG" - informuje Ocena Skutków Regulacji. "Proponuje się, aby środki związane z przejmowaniem praw udziałowych nie stanowiły przychodów podmiotów, zaś środki z tytułu otrzymanych gwarancji oraz dotacji powinny podlegać zwolnieniom podatkowym".


Projekt nowelizacji ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw trafił w poniedziałek na stronę Rządowego Centrum Legislacji. Ma zostać poddany konsultacjom. (PAP)