Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, wysokość stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie danej gminy określa w drodze uchwały rada gminy. W przypadku budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stawka podatku od nieruchomości nie może przekroczyć rocznie 2 proc. wartości budowli, określonej na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Określając wysokości stawek od budowli rady gmin mogą różnicować je dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności rodzaj prowadzonej działalności. Ponadto na podstawie art. 7 ust. 3 tej ustawy rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, inne niż ustawowe zwolnienia i ulgi przedmiotowe, z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej. Ramowe warunki udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną przyznawaną na inwestycje początkowe określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną, pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomoc na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną oraz pomoc na infrastrukturę lokalną.

W interpelacji poseł poruszył kwestię obniżenia stawki podatku od nieruchomości od budowli dla nowych inwestycji energetycznych. Minister, wskazując powyższe regulacje, wyjaśnił, że w ramach istniejących rozwiązań możliwe jest zatem obniżenie wysokości, obowiązującego na danym terenie, podatku od budowli będących w posiadaniu przedsiębiorców prowadzących określony rodzaj działalności gospodarczej. Uprawnienia w tym zakresie należą do rady gminy.