Pytanie

Założyłem w swojej stacji diagnostycznej panele słoneczne i zużywam energię elektryczną przez nie wytworzoną w swojej działalności gospodarczej, usługowej.
Czy powinienem odprowadzać podatek akcyzowy z tego tytułu?
Jaką dokumentację powinienem prowadzić?
Jak postąpić, jeżeli do tej pory tego nie robiłem?

Odpowiedź

Zużycie energii elektrycznej na własne potrzeby przez producenta tej energii podlega akcyzie. Są możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, jednakże do tego jest konieczne spełnienie pewnych warunków.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisami ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - dalej u.p.a., w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in.:
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią,
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię.
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją.

Z powyższego wynika, że zużycie energii elektrycznej na własne potrzeby (dla potrzeb produkcyjnych) przez podmiot, który wyprodukował tę energię, jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.
W myśl przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 u.p.a. w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, gdy opodatkowaniu podlega jej zużycie.

Przepisy u.p.a. przewidują pewne zwolnienia dla zużycia energii elektrycznej. Zapewne jednak żadne z nich nie miało tutaj dotychczas zastosowania. Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 u.p.a. zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego. Zwolnienie powyższe stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe. Nie sądzę, abyście Państwo mieli te certyfikaty, prowadzili ewidencję, czy też składali oświadczenia. W związku z tym zwolnienie, o którym mowa, pewnie nie będzie miało zastosowania.

Jak stanowi art. 88 ust. 2 u.p.a. podstawą opodatkowania energii elektrycznej jest jej ilość, wyrażona w megawatogodzinach (MWh).
Na podatnikach zużywających energię elektryczną ciążą dodatkowe obowiązki ewidencyjne. W myśl przepisów art. 91 ust. 1 u.p.a. podatnik zużywający energię elektryczną jest obowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika. Ewidencja, o której mowa powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych:
1) ilości wyprodukowanej oraz zakupionej energii elektrycznej - w megawatogodzinach (MWh);
2) ilości energii elektrycznej dostarczonej nabywcom końcowym;
3) ilości energii elektrycznej dostarczonej podmiotom niebędącym nabywcami końcowymi;
4) dat dokonania płatności wynikających z umów właściwych do rozliczeń z tytułu dostaw;
5) ilości energii elektrycznej, od których powstał obowiązek naliczenia i zapłaty akcyzy;
6) kwot akcyzy należnej do zapłaty od energii elektrycznej;
7) ilości energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy;
8) ilości energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
9) ilości energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo albo wyeksportowanej;
10) ilości strat powstałych w wyniku przesyłu i rozdziału energii elektrycznej.
Jeżeli brak jest urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości zużywanej na potrzeby własne energii, wówczas prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.
Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Powinna być ona przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
Szczegółowe regulacje dotyczące prowadzenia przedmiotowej ewidencji zawarte są w przepisach rozporządzenia ministra finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie ewidencji energii elektrycznej.

Odpowiedź pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego