BCC w swojej opinii do założeń podkreśla, że na aprobatę zasługuje to, że resort finansów stosunkowo szybko reaguje na wskazywane zarówno przez sądy administracyjne, jak i podatników obszary wymagające zmian, ale negatywnie odnosi się do planowanej zmiany regulacji dotyczącej odwróconego obciążenia w VAT.

Zobacz: VAT: resort finansów planuje rozszerzenie reverse charge >>

Wprowadzone w październiku 2013 roku przepisy, mające na celu uniemożliwienie nieuczciwym podatnikom wyłudzenia VAT w obrocie paliwami i stalą, są rozwiązaniem dobrym, i co najważniejsze skutecznym, dlatego trudno jest zdaniem BCC zrozumieć przyczynę, dla której MF planuje wprowadzić wyjątek od październikowych regulacji, wskazując, że mechanizm odwrotnego obciążenia nie będzie miał zastosowania w przypadku dostaw towarów wykazanych w załączniku nr 11 nieprzekraczających w danym dniu 20 000 zł netto. Może to stworzyć swoistą furtkę dla nieuczciwych podmiotów do ponownego wykorzystania systemu VAT do wyłudzeń podatku, co odbywać się będzie zarówno ze szkodą dla sektora stalowego, jak i dla fiskusa.

Zobacz: Planowane zmiany w VAT uchylą furtkę dla przestępców podatkowych >>

Pozytywnie natomiast BCC ocenia planowane zmiany w zakresie doprecyzowania przepisów o uldze na złe długi i wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych związanych z jej stosowaniem. Uważa też, że MF powinien rozważyć również możliwość wprowadzenia ulgi na złe długi w odniesieniu do transakcji z podmiotami niebędącymi podatnikami. Rozwiązanie takie byłoby zgodne z regulacjami wspólnotowymi i eliminowałoby istniejącą obecnie niezgodność. W regulacjach wspólnotowych nie przewidziano bowiem możliwości wyłączenia stosowania ulgi na złe długi w relacji podatnik-konsument, w sytuacji, w której nabywcy nie uiścili płatności.

Planowana zmiana w zakresie odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych, tzn. do działalności podlegającej VAT, jak i działalności nieobjętej VAT (tzw. prewspółczynnik) ma charakter systemowy, w związku z czym BCC uważa, że jej wejście w życie od 1 stycznia 2015 r. daje podatnikom zbyt mało czasu na przygotowanie się

Ponadto zmiany dotkną w głównej mierze podmioty z sektora publicznego, a w szczególności jednostki samorządu terytorialnego. Z uwagi więc na istniejące obecnie wątpliwości dotyczące opodatkowania gmin i ich jednostek budżetowych, propozycje dotyczące tego rozwiązania są przedwczesne. Wejście w życie proponowanych regulacji będzie miało najprawdopodobniej miejsce przed orzeczeniem TSUE, a więc może okazać się, że w przypadku uznania przez TSUE gminy i jej jednostek budżetowych za jednego podatnika VAT, przepisy te w roku uchwalenia będą wymagały gruntownych zmian.

Zobacz: NSA spyta Trybunał w Luksemburgu o VAT w gminach >>

Zdaniem BCC należy także rozważyć wprowadzenie definicji działalności niepodlegającej VAT, w szczególności wskazując, że sposób kalkulacji proporcji powinien odpowiadać specyfice prowadzonej przez podatnika działalności. Projekt założeń nie wskazuje także jaka będzie relacja w zakresie sposobu ustalania współczynnika, pomiędzy postanowieniami wydawanymi przez naczelników urzędu skarbowego oraz indywidualnymi interpretacjami prawa podatkowego, Proponują więc jednoznaczne uregulowanie tej kwestii.

Artykuł pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego